fredag, 29 mai, 2026
Hennes første møte med Kristin Lavransdatter satte spor. Neste sommer er hun
tilbake på Jørundgard – i en helt annen rolle enn sist.
– Jeg hadde ett av mine første møter med spel og utendørsteater som skuespiller på Sel for
mange år siden. Den opplevelsen sitter sterkt i meg, sier Charlotte Frogner.
I år er det 20 år siden hun lærte seg gudbrandsdøl og reiste til fjells for å spille rollen som
Kristin Lavransdatter. Dette var en av de første store dramatiske hovedrollene hun spilte
etter hun gikk ut av Teaterhøyskolen.

– Det var en viktig erfaring tidlig i karrieren, og arbeidsformen tiltalte meg. Det at
prøveperioden er så komprimert og kort. Man må jobbe intuitivt og fremoverlent. Være
modig og kaste seg utpå. Jeg husker fremdeles de fleste replikkene fra den gang.
Nå har hun på ny dukket dypt ned i Kristins verden.
I 2027 er hun nemlig tilbake på Jørundgard – men som regissør. Arbeidet med nytt manus er
i full sving.
– Det har vært en drøm å få jobbe med materialet en gang til. Derfor er jeg veldig glad for
denne oppgaven, og jeg gleder meg veldig til å gå i gang. Det er et veldig fint gjensyn.
Charlotte Frogner er mest kjent som skuespiller på både skjerm og scene, men har siden
2021 utført en rekke regijobber. Blant annet har hun regissert forestillinger på Oslo Nye
Teater, i Kristiansand Dyrepark og Det Norske Teateret.
Dette blir imidlertid første gang hun regisserer et spel.
Frogner krysser fingrene for et gjensyn med noen av de lokale aktørene hun møtte på Sel da
hun selv spilte Kristin.
Hun glemmer ikke vennskapene hun dannet på Jørundgard på begynnelsen av 2000-tallet.
– Bjørn og Kari på Brekkeseter som lagde så god mat og tok så godt vare på oss når vi ikke
var på prøve. Stian Dørum som spilte Arne og lekte seg inn i rollen. For en fin fyr, husker
hun tilbake, og fortsetter:
– Simon Darre i Endre Skjåk sin skikkelse – for en begavelse! Og Aud Hove som spilte
moren min, og imponerte stort med måten hun gikk inn i arbeidet med oss profesjonelle som
kom til gards. Det er fine minner.
Hun håper mange vil melde seg som utøvere i spelet – både barn, unge og voksne.
Historien om Kristin er en som har fulgt Frogner gjennom hele livet, og hun erkjenner at hun
leser den på en annen måte nå enn det hun gjorde i 2006.
– Jeg husker at da jeg spilte Kristin så var jeg, naturlig nok, oppslukt av hennes linje, og ofret
kanskje ikke så mye oppmerksomhet til karakterene rundt. Nå, i en alder av 45 år og med to
barn selv, leser jeg med nye øyne. For eksempel forholdet mellom foreldre og barn, forholdet
mellom ektefellene, og ikke minst Ragnfrid.

Hun mener at Sigrid Undset klarte å skrive om de menneskelige grunnforholdene på en
måte som gjør at det aldri slipper deg helt.
– Karakterene har levd med meg siden første gang jeg leste boken. Tiden går, men i trilogien
møter vi mennesket slik det er til alle tider. De skjærer gjennom århundrene og snakker rett
til oss. På ulikt vis treffer det oss der vi er i våre liv.
Nå er Frogner i gang med å lande et kunstnerisk konsept for neste års spel, og kan røpe at
hun har både komponist og musiker på plass. Hun flørter med tanken på et spel-kor, og har
allerede flere profesjonelle skuespillernavn på blokka.
– Det er bare å glede seg. Jeg håper jeg kan være med på å åpne opp historien for nye
generasjoner, og samtidig videreføre en lang og god tradisjon med å fortelle Sigrid Undsets
historie om Kristin på Jørundgard, men på min måte.
Leder for prosjektgruppa for Kristinspelet, Reidun Aasgaard, er storfornøyd med å ha
Frogner med på laget.
– At hun har den tilknytninga til Jørundgard, og i de senere år har jobba mer med regi, og i
tillegg har klare tanker om hva hun ønsker å legge vekt på, syntes vi var spennende. Vi er
ute etter folk som vil være med på å utvikle spelet videre, og som kan knytte til seg nye,
spennende folk som beriker våre miljøer i tillegg til å dyrke spelet i seg selv.
2026 er et pauseår for Kristinspelet, men det vil fremdeles være liv på gården – bare på
andre måter enn før.
I tillegg til ulike arrangement i regi av Jørundgards nye eiere, arrangerer Sel Teaterlag
teatercamp for ungdom på Jørundgard i slutten av juni.
– Vi oppfordrer barn og unge helt opp i videregående alder til å melde sin interesse, og vi
ønsker at dette skal være en arena for å få jobbe med teaterfaget og tilstøtende estetiske
fag. De kan jobbe både med akrobatikk, skuespillerkunst og å utvikle ting sammen på
Jørundgard.
Aasgaard legger vekt på at dette også er viktig for rekruttering til kulturfeltet videre.
– Dette er en særegen arena der du får møte profesjonelle instruktører. Barn og unge fra
hele Nord-Gudbrandsdalen, og gjerne utenfra der også, er hjertelig velkomne til å melde seg
på.